Efter att Digital Foundrys Alex Battaglia täckt spelet A plague tale innocence från den franska studion Asobo Studios förstod jag att det var något extra rent grafisk. Hur snyggt det de facto skulle vara kunde jag dock inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig.

A plague tale innocence är Asobo Studios första egna AA spel till denna generations konsoler. Senaste gången studion skapade ett eget IP var 2008 med racingspelet Fuel. Studion har tidigare hjälpt till i utvecklingen av titlar så som Recore (Microsoft Studios) och The Crew (Ubisoft). Studion är baserad i Bordeaux, Frankrike. A plauge tale innocence släpptes den 14 maj i år och gavs ut av Focus Home interactive (mest kända för allehanda skräpspel och Farming Simulator…

Spelet drivs av studions egenskapade grafikmotor som är läskigt lik Unreal 4 i det visuella. För att vara ett modernt PC-spel är det rejält tungdrivet och mitt RTX 2070 Super klarar med nöd och näppe av 40 bilder per sekund med grafikreglaren uppskruvade till max i 4k. Kanske är det också därför som spelet enbart körs i 1440p på de två uppdaterade konsolerna Xbox One X och Playstation 4 pro.

För egen del anser jag att spel gärna får vara krävande – så länge de också levererar rent grafiskt. Tur är det då att A plague tale innocence är mästerligt vackert. Jag slogs i inledningen av spelet av att det såg suddigt och oskarpt ut, som tur var är ändrades detta med det första miljöbytet. Allt därefter har sett fantastiskt ut.

Nedan kan du spana i ett antal egentagna bilder. Samtliga är fångade med Nvidias verktyg Ansel och renderade i en något högre upplösning än vad jag normalt spelar i.

Previous articleRTX 2070 Super – första intryck, spelprestanda och temperaturer!
Next article5 grymma co-op spel att njuta av i sommar!

Kommentera