Microsoft tillkännagav idag att de ämnar köpa upp Activision Blizzard för drygt 62 miljarder dollar. En affär som fullständigt skåpar ut de tidigare uppköpen av Zenimax (7,5 miljarder dollar) och Mojang (2,5 miljarder dollar) – och som troligen är spelvärldens största uppköp någonsin. I och med köpet klättrar Microsoft upp som den tredje största intäktskaparen på spelmarknaden efter Tencent och Sony.

Reaktionerna från spelare världen över har hittills varit positiva. Mången spelare glädjer sig över möjligheten att nu få spela spelserier som Call of Duty och Diablo gratis via GamePass. Men bara en idiot byter sitt eget liv mot en gratis korv. Kortvarig lycka blir nämligen alltid olycka i det långa loppet. För till syvende och sist så finns det ingen gratis lunch.

Microsoft satsar stenhårt på sitt GamePass- koncept. Ett koncept som i mångt och mycket bygger på samma grundprinciper som Netflix eller Spotify vilka båda kommit att skaka om sina respektive marknader i grunden. Nämligen att konsumenten ska få tillgång till löpande attraktivt innehåll vilket lockar denne till att prenumerera på en tjänst istället för att köpa enskilda produkter. Tillfälliga succéer och spontana intäkter vid en lyckad satsning byts mot långsiktiga kundrelationer och säkra inkomster.

Detta koncept har på många vis tjänat, inte minst, film och tv-serie branschen väl och lett till ökad konsumentmakt och ett större utbud av innehåll som konsumenten kan ta del av när den så önskar snarare än när det råkar sändas i den linjära utsändningen.

Det faktum att Netflix skapade en helt ny marknad, med påkostad streamad video och TV har också lett till att marknaden för TV-serier och filmer ökat som helhet. Vilket låtit fler kreatörer komma till sin rätta. Samma sak kommer dock inte att hända på spelmarknaden – det tänker Microsoft se till.

Microsoft å andra sidan har med GamePass försökt skapa ett Netflix för spel. En tjänst som konsumenten ska kunna konsumera på vilken enhet som helst, oavsett om det är en mobiltelefon, spelkonsol eller PC. Oavsett om spelet körs lokalt eller via molnet. Tanken är god: att transformera spelbranschen till en bransch där man säljare tjänster snarare än produkter. Problemet är bara hur de gör det.

När Netflix satsade på de mindre skaparna, de som inte fick göra biofilm eller dyra TV-serier kombinerat med licensierat innehåll från etablerade innehållsskapare satsar Microsoft på marknadsdominans och uppköp. För det är just det som det är, uppköpet av Activision, ett försök att genom total marknadsdominans tvinga in konsumenterna i GamePass och tvinga konkurrenterna att falla på knä inför Microsoft som tjänsteleverantör.

Det har gått tungt för Activision senaste tiden med anklagelser om en rutten företagskultur och sämre försäljning än förväntat av senaste Call of Duty. Därutöver har deras studior vittnar om hur den kreativa friheten inskränkts till en sådan grad att den knappt existerar och att intäkterna är det enda rättesnöre som företagsledningen känner till. Det är illa, ska sägas, men det är inte för att rädda dessa spelserier och spelskapare som Microsoft slår till utan för att dela ut en rejäl pungspark till Sony och stärka sin dominans.

Call of Duty är fortsatt en av världens mest inkomstbringande nöjesprodukter varje år, och en spelserie som är oerhört viktigt för såväl Sony som Microsoft. Denna serie ensamt motiverar ett uppköp då den kommer inbringa miljoner bra prenumeranter till GamePass. Med Activision får dock Microsoft inte bara Call of Duty utan också Diablo, Overwatch och World of Warcraft. Vad som är ännu bättre är: att de får ha dessa serier för sig själva.

Vi såg det med Zenimax (Bethesda) och kommer att se det igen. Activisions Blizzards spel kommer att vara exklusiva för Microsofts tjänster och plattformar. Ett intäktstapp för Sony om åtskilliga miljarder kronor (över tid), och en avsaknad av spel som kommer uppröra fansen. En brist som Sony därutöver enbart kommer kunna åtgärda genom att kapitulera för Microsoft och släppa in GamePass på Playstation. Det kommer inte hända än på ett tag, men om uppköp av detta slag fortsätter ske så är det nog inte alltför långt bort.

Konkurrens är absolut nödvändigt för oss konsumenter. Utan konkurrens får vi högre priser för sämre tjänster. Microsoft verkar ha ställt in målet på att vara den helt och totalt dominanta tjänsteleverantörer på spelmarknaden inom en snar framtid och du kommer få betala priset för det. En gratis korv är nämligen inte gratis om den traderas mot din frihet.

Previous articleJag avskyr Forza Horizon 5!

Kommentera